12 metoder til at mærke, hvad DU har lyst til

Når jeg underviser og har samtaler møder jeg rigtig mange, der har svært ved at mærke, hvad de egentlig har lyst til. Et langt liv som ‘pleaser’ eller ‘antennebarn’, hvor fokus er på alle andre end en selv, har gjort det svært – nærmest umuligt – at mærke egne behov.

hvad-har-jeg-egentlig-lyst-til

Kender du det? Er du god til at mærke, hvad andre har brug for? Har du svært ved at træffe beslutninger? Har du svært ved at mærke hvad DU har lyst til? – så læs med her. Her har jeg samlet 12 metoder til at kunne komme i kontakt med, hvad DU har lyst til:

Lizl Rand, psykoterapeut og journalist
Lizl Rand, psykoterapeut og journalist
  1. Stil dig selv spørgsmålet: Hvis jeg ikke var bange, hvad ville jeg så gøre? Dette er en nem og effektfuld måde at teste dine beslutninger på. Er du styret at frygt eller fryd? Hvad ville du gøre, hvis du var sikker på succes?
  2. Leg at du selv er det menneske, som du elsker overalt på jorden. Er der så noget, du ville ændre? Behandler du dig selv lige så kærligt og hensynsfuldt, som du behandler dine børn, mand?
  3. Stop op. Sæt dig et roligt sted, luk øjnene, træk vejret ned i maven. Lyt, føl, duft, mærk. Jo hurtigere du handler til dagligt, jo mindre mærker du. Hvad sker der i dig, når du fokuserer på dig selv?
  4. Tænk tilbage på sidst, du stod i samme situation. Hvad lærte du? Hvad vil du gøre anderledes fremover for at undgå samme udfald?
  5. Spørg dig selv, hvornår nok er nok. Hvad skal der til, for at du kan sige, at det er okay – at du kan elske det, som er? Vi må acceptere og forlige os med, at alt det, vi drømmer om, måske slet ikke findes. Er du på evig jagt efter Utopia?
  6. Giv dig selv flere muligheder: Ofte ser vi kun den information, som er lige foran os. Undgå at sige enten-eller og blot se på fordele og ulemper. Spørg i stedet: Hvordan kan jeg gøre begge dele? Forestil dig, at de to muligheder, du har, pludselig forsvinder. Hvis de to muligheder ikke var der, hvad ville du så gøre?
  7. Afprøv dine antagelser om virkeligheden. Når du analyserer dine muligheder og antagelser, er din udfordring, at du kun ser det, du leder efter, og at det, du leder efter, ofte er den løsning, der understøtter dine nuværende synspunkter. Lav små eksperimenter til at teste din hypotese. På den måde kan du nå at ombestemme dig, inden du melder ud.
  8. Skab afstand til beslutningen. Glæde, vrede eller andre umiddelbare følelser kan friste dig til at træffe det forkerte valg. En huskeregel er, aldrig at træffe store beslutninger, når du er følelsesmæssigt opstemt. Når du er træt eller sulten, kan du ikke mærke ordentlig efter!
  9. Sov på din beslutning, tal med andre om den. Stil dig selv spørgsmålet: Hvad ville jeg råde min ven til at gøre i samme situation?.
  10. Erkend, at du ikke er magiker. Du kan hverken læse tanker eller se ind i fremtiden. Du træffer din beslutning baseret på en irrationel forestilling om, at du ved, hvad der kommer til at ske i fremtiden. Overvurdér aldrig din viden og konklusioner om fremtiden, og forbered dig på, at du kan tage fejl.
  11. Stil dig selv spørgsmålene: Hvad sker der om 10 minutter ved at sige nej – eller ja – til denne beslutning? Hvad sker der om 10 måneder ved at sige nej – eller ja – til denne beslutning? Hvad sker der om 10 år ved at sige nej – eller ja – til denne beslutning?
  12. Hvis alt glipper – træk lod. Kast en terning. Måske du fornemmer, at der er et udfald, du er mest lun på?

Har du brug for støtte? Jeg kan være din sparringspartner og støtte og hjælpe med redskaber, så du kan komme igennem livskriser, stress, angst, depression og andre udfordrende livssituationer. Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *