8 gode råd til dig, der bokser med stress og angst

Hver dag taler jeg men mænd og kvinder, der bokser med stress, angst og depression. Ofte mødes jeg til walk-and-talk for at inspirere til at bruge naturen mere, da den i sig selv har en meget positiv effekt på vores krop og sind. Om vi ‘tror’ på det eller ej.  Jeg har lige sendt disse 8 gode råd til en klient – som opsummerer noget af den samtale, vi havde i går. Deler dem her på bloggen fordi andre også vil kunne have glæde af dem. 

Mit kontor – walk and talk i naturen.

1.       Identitet: Angst er ikke noget du er! Det er noget du har! Og det er muligt at få det godt igen.

2.       Hold angsten ud fra dig. Giv den et navn og tal med den.

3.       Se på denne tid som en periode. Den forandrer sig. Og denne tid vil være en parentes i dit lange dejlige liv. Se på de rædsomme episoder med stress og angst som et aktion-eventyr.

4.       Fokusér på alt det, som også er dejligt i dit liv. Træn dig selv til hver dag at dvæle ved tre gode ting. Det vi fokuserer på – vokser.

5.       Tal om din angst, stress m.m. med en terapeut og få andre. Afgræns hvornår og hvor meget, du deler. Det er vigtigt også at mødes med mennesker uden det handler om hvordan, vi har det. For meget selvfokusering er ikke hensigtsmæssig og man kan risikere nærmest at re-traumatisere sig selv ved hele tiden at snakke om, hvor dårligt man har det. Eller dvæle ved negative tanker. Undgå grublerier. Du kan ikke løse din angst eller stress ved at tænke på den eller dyrke den i tankerne.

6.       Jo mere du kan gøre for at få dit nervesystem til at falde til ro og slappe af – jo mindre angst vil du mærke. Vi kan ikke både være afspændte og i alarmberedskab på én gang. Lyt til guidede meditationer, gå ture i naturen, klap dyr, lyt til dejlige lyde som havet, en rislende bæk, sovende babyer og dyr. Se Matador og andre behagelige serier – læs skønlitteratur. Mal (f.eks. i mindfulness-malebog) , skriv, strik, bag – gør noget med dine hænder – det vil distrahere dine tanker.

7.       Baby-steps. Tag små skridt og vær realistisk omkring hvad, du forventer af dig selv lige nu. Væn dig til ikke at bruge alle dine kræfter og ikke at sætte for mange skibe i søen, når du mærker en stigende energi og positivitet. Vær en omsorgsfuld kærlig forældre for dig selv – der godt ved, at det glade barn på trampolinen snart er overtræt selvom det lige nu griner.

8.       Denne periode vil slutte. Du vil ikke altid have det dårligt. Der er lys for enden! Hold ud! Denne periode vil du senere kunne se tilbage på og dels være glad over, at den er slut – dels vil den have givet dig en styrke, som du resten af livet vil kunne bruge – både overfor dig selv og andre.

Du kan læse mere om hvad jeg tilbyder af terapi/coaching her. Jeg har også mange klienter, der enten bor langt fra mig, har travlt eller som ikke har overskud til transport og at mødes, at jeg tilbyder terapi gennem telefon/Skype – læs mere om det her.

Lizl Rand og Sally i skoven. Psykoterapeut Lizl Rand, www.lizl.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *