9 veje til bedre humør og hvordan du kan smile dig gennem mørket

Jeg får mange henvendelser i denne tid om træthed, ændring i humør, manglende sexlyst, irritabilitet, nedtrykthed – alt sammen almindelig symptomer på depression eller vinterdepression, som hver 10. dansker faktisk lider af. Seasonal Affective Disorder (SAD) som det kaldes og som tilskrives mangel på sollys og varme.

Hvis du er i tvivl om du lider af depression/vinterdepression – så tag til lægen og bed denne teste dig, så han/hun kan udelukke evt. andre årsager til din træthed og andre symptomer. Nogle kvinder oplever nemlig også disse ændringer i forhold til overgangsalder. Dertil er det også vigtigt at teste, om man er ramt af en egentlig depression. En vinterdepression adskiller sig fra en almindelig depression på flere punkter. For eksempel spiser og sover depressive mindre end de gør normalt, i modsætning til vinterdepressive, som spiser og sover meget, og behandlingsformerne er også forskellige.

Uanset hvad du end er ramt af, at er der nogle generelle råd, som jeg har listet op – som alle har glæde af i denne mørke tid. Vigtigst er hvordan du vælger at tænke om din situation. Det du fokuserer på… vokser.

collage vinter

9 veje til bedre humør

  1. Hold dig varm. Undersøgelser viser, at mindre lys og øget kulde er de to faktorer, lysmængde og temperatur, som har indflydelse på udviklingen af vinterdepression. Så køb en varm poncho og sørg for ikke at fryse. Når du er varm – er dit humør også varmere.
  2. Ud med dig. Kom ud og få lys i dagtimerne. Det er rigtig svært – men gå f.eks. en tur i din frokostpause – og i weekenderne er det et must, at du får et par gode lange ture på et par timer. At gå i naturen løfter tillige humøret. Du kan simpelthen gå dig glad.
  3. Tænd lyset. Hvis du har tegn på vinterdepression – så køb en lys-terapi-lampe med en styrke af 10.000 lux. Hvis du blot er almindelig træt af mørket, så køb en masse stearinlys. Tænd dem om morgenen, kig ind i flammen, se hvordan den danser og drik imens en kop te/kaffe.
  4. Drik ingefær. Et stærkt shot om dagen booster din krop og sind. Ingredienser: 2 liter vand, 200 gram ingefær, 2 øko-citroner, 2 spsk. rørsukker. Skræl ingefæren og skær i skiver. Skær hele citroner i skiver med skal på (derfor økologisk). Vand, ingefær, citron og sukker koges i 45 minutter. Køles af og hældes på flasker. Kan holde sig i køleskabet i en måned. Drik 2-4 cl om dagen for at opnå den anti-inflammatoriske (betændelseshæmmende) effekt.
  5. Spis D-vitamin og B-12. Undersøgelser bekræfter sammenhængen mellem depression og B12-mangel. Solen er den vigtigste kilde til Dvitamin, så når vi mangler lys, må vi spise det som en pille.
  6. Vær taknemmelig. Inden du går i seng skal du sætte dig til rette og skrive 5 ting ned, som du er taknemmelig over netop i dag. Det kan være alt lige fra en god kop kaffe, et solglimte, et kys, dine børn, en sjov kollega, et indkøb… Forskning viser, at vi faktisk kan løfte vores humør ved at fokusere på det, som vi er glade for.
  7. Lav noget formålsløst. Vi har så travlt med hele tiden at finde en mening og kræve, at der skal være en grund til hvorfor vi gør noget. Gør noget, som bare gør dig glad. Uden at det skal føre til noget. Det er bare sjovt. Køb en rød ballon, gå til tango, mal blomster, læg puslespil… gør noget, som blot er fornøjeligt. Det styrker din selvfølelse og humør.
  8. Fake it till you make it. Tag blyants-testen (!)Tag en blyant i munden – bid om den på den lange led. Det tvinger dine mundviger op… som om du griner. Fake it till you make it. Du narrer dit system til at tro, at du faktisk har det sjovt.
  9. Søg mod latter. Se sjove film og serier. Dyrk grinet og det lette. Se på søde dyrevideoer, stand-up, fjollede hjemmevideoer på YouTube. Når man er mørke-sårbar skal man passe på ikke at dyrke det dystre. De uhyggelige gys kan vi gemme til den varme sommer.
LIZL RAND Forfatter og foredragsholder. Uddannet journalist og psykoterapeut. Underviser og coacher sygemeldte med stress, angst og depression. Instruktør i psykisk førstehjælp og rådgiver i Psykiatrifonden.
LIZL RAND
Forfatter og foredragsholder. Uddannet journalist og psykoterapeut. Underviser og coacher sygemeldte med stress, angst og depression. Instruktør i psykisk førstehjælp og rådgiver i Psykiatrifonden.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *