Når ferien ikke forløser

Ferie-krise-kurven. Lizl Rand, psykoterapeut, www.lizl.dkTilbage fra ferie. Fik du set det, du ville? Nået det hele. Alle projekterne, nærværet med partneren, familien, dig selv? Nåh ikke… Måske du også er en af mange, der har urealistiske forventninger til ferien? Fortvivl ikke – her følger lidt opmuntrende læsning og gode råd.

Vores ferier har meget at leve op til. De skal afstresse, samle familien, øge kærligheden i parforholdet, få sexlivet til at slå gnister, give nye indsigter, være tiden hvor vi når alt det, som vi ellers ikke når (f.eks. at læse en bunke bøger, fordybe os i projekter, rydde op i gamle sager etc.)… og så skal vi også lige vende retur med god kulør, i bedre form og måske også slankere.

Jeg møder mange, der har ganske urealistiske forventninger til hvad en ferie på 2-3 uger kan udrette af mirakler. Mænd og kvinder der som lykkejægere sætter hele opsparingen på rød ved rouletten og så håber, at alt på magisk vis løser sig.

Derfor kan frustrationen over en måske ganske normal ferie også være stor. For den forløste ikke. Tilværelsen faldt ikke i hak og kuglen landende ikke på rød. Pludselig synes alt håb ude. Ferien skulle have løst en masse, og nu er der lang tid til næste ferie. Til næste indsats i lykkehjulet.

Fortvivl ikke – hvis du kan genkende følelsen af at være uforløst og urealistisk. Du er ikke alene. Og der er heldigvis en masse at gøre. Herunder følger 12 punkter, der alle vil hjælpe dig med at få et mere nuanceret syn på din ferie og gøre din hverdag lettere.

  1. Vær bevidst om dine forventninger og virkeligheden. Acceptér at ferien var, som den var. Forsøg at finde en humoristisk vinkel, hvis alt ikke var som planlagt.
  2. INGEN har perfekte ferier! Vend eventuel irritation til viden om hvordan din næste ferie skal planlægges/ændres.                                                                                                                                                                                      Når ferien ikke forløser. Lizl Rand, psykoterapeut, www.lizl.dk
  3. Giv dine forventninger et serviceeftersyn: Hvad skal der til for at du vurderer, at du oplever succes? Er dine krav til dig selv og dine omgivelser realistiske? Kan du skille tingene ad – eller bliver alt vurderet som enten succes eller fiasko? Er der plads til, at noget er super fantastisk, noget er dejligt, noget er godt, fint, okay… mindre dejligt, skidt, øv? Har du nuancerne med i dine vurderinger?
  4. Pas på farten, når du vender tilbage på jobbet: Gå fra 1. til 2. gear (du skal ikke accelerere direkte til 5. eller 6.).
  5. Brug dine ”nye” øjne: Tag en snak med din leder, din partner, din familie, venner om gode ideer. Det er NU ændringer skal laves, før I kommer ind i den gamle rytme igen.  
  6. Sig: NEJ, HJÆLP og PYT. Disse tre ord kan hjælpe dig med at forebygge irritation og stress.
  7. Lav åbningstid for mails – læs på faste tidspunkter, så du ikke konstant er på og bliver forstyrret – både privat og professionelt.
  8. Skriv ned, hvad du er tilfreds med. Find hver dag 3 ting.
  9. Sov godt. Søvn er fundamentet for trivsel. Krop og sind har brug for restitution. Du skal ha’ cirka 7 timer hver nat.
  10. Gå en tur i naturen. Hver dag. Udover at det er godt for dig at vandre – du bruger kroppen uden at blive overbelastet -, så kan tankerne også få luft og uro i dit systemet kan lægges bag dig. Vidste du, at jordbundsbakterier i skovbunden fremmer serotonin-produktionen i hjernen? Blot ved at gå en tur sker der en kemisk reaktion. Dit humør øges – om du vil det eller ej.  

    Lizl Rand og Sally i skoven. Psykoterapeut Lizl Rand, www.lizl.dk
    Lizl Rand, psykoterapeut – her i skoven med labradoren Sally.
  11. Indfør grinepauser. Find fjollede videoer eller andet, der kan få dig til at smile højlydt. Bedre pause findes ikke.
  12. Vær social. Tal med dine kollegaer, familie, venner… vi er faktisk aldrig alene… heller ikke om at føle os alene, forkerte eller fjollede…

Velkommen tilbage!

Føler du dig stresset? – få støtte

Mange af de mænd og kvinder jeg møder bokser med stress og nogle bliver sygemeldte – men jeg har også samtaleforløb med klienter, der er på vippen til at blive sygemeldt og hvor min opgave er at støtte og guide, så klienten holder balancen – både her og nu og i det lange løb. Og måske også undgår at blive sygemeldt. En af dem er Sanne. Hvordan hun oplever min stress behandling, kan du læse om her.

Jeg oplever stor glæde og succes med samtaler, der foregår over telefonen/Skype – dels sparer man tid på transport – dels er fokus mere på indhold og proces end på at forholde sig til at sidde overfor et andet menneske. Her kan du læse om angst terapi gennem telefon.

Her kan du læse om min terapi/coaching.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *