Naturen gør dig glad

I dag tager jeg naturen med på Bogforum i Bella Center lørdag kl. 14. Er så stolt og glad over, at de mange reaktioner på facebook om mine daglige fotos fra ture med Sally-dyret er nået frem til bøgernes scene takket være en naturkvinde som Andrea Hejlskov, der vil interviewe mig om mit forhold til naturen. Vi skal tale om naturens rolle i det moderne samfund og over hvilken plads den spiller i mit liv og i min bog “Kom stærk ud af din angst”.

Birkerød Sø... hvad er oppe hvad er nede... smuk spejling.
Birkerød Sø… hvad er oppe hvad er nede… smuk spejling.

Når jeg holder foredrag, gør jeg meget ud af at fortælle om hvor hurtigt man kan få det bedre, hvis man er i ubalance med stress eller dårligt humør, nedtrykthed, angst. Man skal ud i skoven. Ud og gå i naturen. Udover at man hurtigt vil kunne mærke, at det er givende – så er det også videnskabeligt bevist, at grønne blade har psykisk afslappende effekt og at passive indtryk fra skoven får vores sanser til at slappe af, så vi føler os mere afbalancerede og godt tilpas. Skovbundens bakterieflora har desuden vist sig at have en antidepressiv påvirkning. En almindelig jordbakterie som indåndes, når man færdes i naturen er med til at hæve ens indhold af serotonin og dermed sænke følelsen af bekymring. Grønt gør glad.

Skoven smiler og er sund.
Skoven smiler og er sund.

At røre ved naturen gennem havearbejde eller at klappe et dyr, øger produktionen af hormonet oxytocin, der bl.a. afhjælper stress.

Og når du er ude bliver du udsat for lys fra solen, der øger produktionen af signalstoffet serotonin, der bl.a. forebygger stress, forbedrer humøret og nedsætter appetitten. Af serotonin dannes stoffet melatonin, der bl.a. er stressforebyggende, forbedrer søvnen og styrker immunforsvaret. Dertil siger videnskaben at regelmæssige ophold i naturen forlænger levetiden.

foto (11)

Når vi er i naturen bruger vi ikke vores målrettede opmærksomhed – som vi bruger når vi kører bil, arbejder ved pc’en, køber ind m.m. Derimod bruger vi det, som forskerne kalder vores ”spontane” opmærksomhed. Her behøver hjernen ikke at sortere i informationerne. Vi er bare til og scanner helt automatisk omgivelserne. I stedet for at bruge vores logiske sans, så arbejder hjernen med følelser, medfødte sanser og intuition, og det kræver stort set ingen energi.

Når vi er i naturen registrerer vi alt det naturlige, der foregår omkring os og slapper samtidig helt af.

Vil du gøre noget godt for dig selv – så gå ud!

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *