Pludselig kigger alle…

Nu forstår jeg mænd og deres hang til hjul og hestekræfter. I fem dage har jeg testkørt Nissan Juke og solet mig i beundrende blikke, og jeg er ikke i tvivl: Jeg vil ses – også når jeg gemmer mig bag rattet.

Af Lizl Rand

 De fleste kigger. Fodgængerne. Bilisterne. Dem jeg overhaler og dem, der overhaler mig. Ligesom jeg kan sole mig i blikke fra dem, jeg parkerer ved siden af. I fem dage har jeg testkørt den nye Nissan Juke og oplevet, hvad mænd altid har prædiket:  Bilmærket betyder noget! En firehjulet er alt andet end blot et transportmiddel. Bilen er en livsstil. Et signal.

 

Og ja – pludselig får jeg opmærksomhed på en helt ny måde. Jeg får smil, beundrende blikke og anerkendende nik – mens jeg i min egen Skoda Fabia aldrig har oplevet så meget som et lille hoveddrej eller en enkelt pegefinger.

Dertil er jeg pludselig interessant – og midlertidig medlem af en for mig hemmelig klub – når min kæreste, bror, far og andre mænd i min omgangskreds anerkendende taler bil med mig. Også selvom jeg stadig ikke forstår den dybere tekniksnak og altid vil gå mest op i farven!

 

Min øjenåbner, Juke, er en såkaldt crossover, en blanding af flere biltyper. Ifølge Nissan er den nederste del af Juke en stor firehjulstrækker set ud fra et designmæssigt synspunkt.

Den kendetegnes af kraftige hjul, brede dæk, ekstra frihøjde og en robust fremtræden, mens den øverste del af bilen mere bærer præg af en sporty bil med høj hoftelinje, slanke sideruder og en faldende taglinje som i en to-dørs coupé-stil. Effekten understreges af bagdørene, hvor håndtagene er skjult i dørrammerne.

Indrømmet – så troede jeg først, at bilen blot var tre-dørs.

 

Udover at designet og signalet er i top – så sidder jeg godt i kabinen. Højt hævet og med god plads. Af en ’lille’ bil at være – er der meget plads i den. Også til hunden bag i: Sally, en labrador på 32 kilo.

 

Så når jeg en dag har 320.000 kr. for meget på kontoen, vil jeg drøne rundt i en rød en af slagsen – 1.6 med 190 heste, elektroniske foldespejle, diskretionsglas bagi, regnsensor, bakkamera, motorstartknap, seks højtalere – og selvfølgelig med aluminiumsfælge ”Sport”.

Fem dage i Juken har nemlig vist mig, at man blot ved at sidde mageligt bag rattet kan føle sig både smartere, sjovere, sejere og en smule mere sexet. For sikke en attention man får. Det er svært ikke at grine og føle sig ekstra fri.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *