Simpelt trick mod angst

I går fik jeg en sms fra en klient, der akut havde brug for en samtale og gode råd. Vedkommende er i et forløb hos Lehman & Partners, hvor jeg coacher omkring angst og stress. Efter at have haft det meget dårligt, går det nu fremad og har gjort det længe.

Men så var den hel gal. Akut.

Heldigvis havde jeg mulighed for at ringe og hjælpe vedkommende, som skulle til jobsamtale og pludselig var hel overvældet af angst – trods meditation, fokus på vejtrækning, en langsom gåtur, mad og vand.

Det handlede om forventningsangst. Om angsten for angsten.

Vi blev enige om, at nu hvor vedkommende alligevel havde det så dårligt, så kunne man lige så godt gennemføre jobsamtalen… her var alt at vinde. Og fiaskofølelsen ville blot vokse lige som angsten, hvis man meldte fra kort før. For hvad så næste gang? Der kommer jo altid en ny samtale eller situation.

Det handler om at se tigeren i øjnene. At mærke ubehaget og gøre det alligevel. Og lade som om du har det okay. Fake it till you make it or become it.  

Lad som om du er en anden, der går ind til samtalen.

FILE - In this file photo taken Friday, Sept. 27, 2013, President Barack Obama gestures while making a statement regarding the budget fight in Congress and foreign policy challenges, in the James Brady Press Briefing Room of the White House in Washington. As Iran's diplomatic profile rises with attempts to recalibrate its dealings with Washington, the Gulf rulers will have to make adjustments, too, and that's not such an easy thing for the monarchs and sheiks to swallow. (AP Photo/Charles Dharapak, File)
Hvis du er angst inden et møde, så lad som om du er præsident Obama. Leg at du er lige så rolig og overskudsagtig. Forstil dig hvordan han ville agere.

Så jeg forslog, at vedkommende legede, at han var præsident Obama, der skulle til mødet. At han lige nu var lige så rolig og afslappet som Verdens mægtigste mand og blot gik til mødet, fordi han var nysgerrig efter om jobbet og arbejdspladsen mon var noget for ham!

Nogle gange kan det hjælpe at tænke på, hvordan en, som man ser op til, ville håndtere en svær situation eller tænke om en udfordring. På den led fjerner man fokus fra sig selv og finder styrke i at spejde sig i en, og handle som en man ser op til, ville gøre. Man leger, at man er en anden.

I min bog "Kom stærk ud af din angst" afslører jeg, at jeg har leget kaptajn Crowe, når jeg har følt angst.
I min bog “Kom stærk ud af din angst” afslører jeg, at jeg har leget kaptajn Crowe, når jeg har følt angst.

Jeg har selv en filmfigur, som forbillede. I filmen Master and Commander spiller Russell Crowe kaptajn på et skib, hvor han må være rummelig, loyal, troværdig, stærk, ambitiøs og træffe barske beslutninger, samtidig med at han har overblikket og ansvaret. Når jeg står i en vanskelig situation eller føler mig i tvivl om, hvordan jeg skal reagere, så tænker jeg på, hvordan kaptajn Crowe ville gøre eller tænke – og det giver mig ro. For han er hverken hysterisk eller ængsteligt.

Min klient tog rådet til sig efter vores snak. Jeg sendte tanker efter ham og håbede inderligt, at han gik til samtalen.

Senere på eftermiddagen modtog jeg en SMS:

”Vil sige tak for dine gode råd. Tog den i stiv arm som Obama! ”

sms fra

Glæder mig til vores næste session og høre mere i detaljer om samtalen. Det gør mig så glad, når det lykkes at få folk til at hive deres glemte ressourcer frem og sætte en kæp i hjulet på den negative tankespiral.

Vi er alle lige så rolige, seje og overskudsagtige som Barack Obama, Kaptajn Crowe eller hvem vi nu ser op til.

Husk: Det vi fokuserer på vokser. Tænk positivt om dig selv og det, som du skal gennemføre.

I bogen "Kom stærk ud af din angst" fortæller jeg har jeg masser af gode råd til hvordan man kan overleve og få et liv efter angst.
I bogen “Kom stærk ud af din angst” har jeg masser af gode råd til hvordan man kan overleve og få et liv efter angst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *