Jeg er ikke tankelæser!

Ansvar, frihed og indsigt i, at jeg ikke ved særlig meget og på ingen måde kan læse folks tanker eller skal tolke på andres adfærd, er nok de væsentligste opdagelser, jeg har gjort i løbet af de fire år jeg uddannede mig til psykoterapeut på Psykoterapeutisk Institut.

Det kan lyde både banalt og overfladisk, når jeg på den led opsummerer udfaldet af fire år med klasseundervisning, ene- og gruppeterapi samt flere meter af tykke og tynde bøger, jeg har fordøjet.

Mine aha-oplevelser har selvfølgelig været andre og anderledes end mine studiefællers – for alle kommer med hver sin baggage, baggrund og bevæggrund for at sidde og lære, at vi ikke ved særlig meget – slet ikke om andre.

Inden jeg begyndte på Psykoterapeutisk Institut, tog jeg ansvar for alt muligt. Jeg følte, at andres humør var min skyld, og jeg tolkede lystigt på hvordan andre havde det og på hvorfor. Det gør jeg ikke længere. Og mit liv er blevet så meget lettere.

I dag ved jeg, at andres opførsel som regel intet har med mig at gøre. Hvis en person f.eks. ikke er imødekommende kan det jo skyldes, at vedkommende har ondt i maven, netop har skændtes med ægtefællen eller blot tænker på noget… Jeg ved det jo ikke!

Så med mindre nogen siger, at de er sure på mig – så tænker jeg intet negativt. Jeg forsøger ikke at tolke! Jeg tager ikke noget personligt. Og jeg har lært, at det er mit ansvar hvordan jeg opfører mig. Jeg er ikke herre over hvad, der rammer mig, men jeg er herre over, hvordan jeg forholder mig til det. Jeg forsøger i dag kun at forholde mig til mig selv og ellers spørge. For det er kun ved at spørge, at vi kan få svar.

Det ville tage mig mange linjer at remse alt det op, som jeg har lært i løbet af uddannelsen. Dog må jeg nævne hovedpunkterne i det humanistiske og eksistentielle menneskesyn, som ligger til grund for uddannelsen, og som er værdier, jeg i dag lever efter:

  • Mennesket er unikt og har en iboende stræben imod udvikling.
  • Det enkelte individ kan kun mødes og forstås ud fra individets egen oplevelse af sig selv og sin individuelle tilværelse.
  • Vi er ansvarlige for vore handlinger, vore valg og fravalg.
  • Det er afgørende for livskvaliteten at kunne være til stede/nærværende i det givne her-og-nu.

De fire år har givet mig så mange indsigter, at jeg siden jeg blev færdig for syv år siden, har jeg haft mit diplom hængende indrammet på væggen. Som et stolt og kærligt symbol på en indre rejse, der aldrig slutter og om som en reminder om, at jeg hele tiden lærer.

I anledningen af, at Instituttet fylder 30 år udlodder vi på magasinet Psykologi en 4-årig uddannelse til en værdi ca. af 150.000 kr. Du kan læse mere om konkurrencen i Psykologi. Heldige den, der vinder denne unikke, fantastiske og krævende oplevelse.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *