Psykisk førstehjælp

- kunsten at gøre en forskel og passe på sig selv

Hvad gør man, når én man er tæt på rammes af stress, angst, depression, er i sorg, drikker for meget eller oplever en krise? Hvad siger man og hvad er der er muligheder?  Et kursus i psykisk førstehjælp øger din viden og giver dig værktøjer til både at gøre en forskel og samtidig sikre dig selv i processen. Vil du høre mere om et kursus i din virksomhed eller forening?

Skriv til lizl.rand@gmail.com eller sms/ring på mobil: 22 61 92 80

Eller tilmelde dig et åbent kursus? Se datoer hos Teknologisk Institut, som afholder en række åbne kurser i både Taastrup og Aarhus.

Lær psykisk førstehjælp og kend til signaler på og baggrunden for stress og psykisk sygdom samt hvad du som kollega/pårørende/medmenneske kan gøre.

Det kræver ikke speciel viden eller baggrund for at deltage. Tværtimod har alle, der arbejder med mennesker stor glæde af den viden, øvelser og film som præsenteres. Kurset er meget populært og får fantastiske evalueringer: “Livsbekræftende”, “Meningsfuldt”, “Styrkende for selvtilliden”, “Nu tør jeg handle”, er nogle af de ord, som kursus.

Behov for kursus: Hver 3. af os vil på et tidspunkt i livet bokse med vores mentale helbred, og det skønnes at næsten 800.000 danskere har psykiske problemer, hvoraf stress, angst og depression udgør den største kilde til alt fra dårlig trivsel til svær sygdom. Mentale problemer rammer alle aldersgrupper, samfundslag og erhverv. Og de fleste arbejdspladser i Danmark har medarbejdere, der er sygemeldt i kortere eller længere tid på grund af stress, og psykisk sygdom er nu en folkesygdom, der rammer flere danskere end kræft og hjerte-kar-sygdomme.

Alle kan deltage på kurset:

Psykisk førstehjælp kan læres af alle – uden forudsætning. Kurset er særlig relevant for pårørende og for personer, der i deres daglige arbejde kan møde mennesker med i krise eller som rammes af stress og psykisk sygdom. Det kan være som leder, pædagog, receptionist, ansat i HR-afdeling, tillidsfolk, sikkerhedsrepræsentant, socialrådgiver, underviser, butiksansat, frivillig i velgørende etc..

Undervisningen er en blanding af faktuel viden, værktøjer, videoer, beskrevne cases samt egne erfaringer.

Kurset giver dig følgende kompetencer:

  • Øger din indsigt i dig selv og hvordan du møder dine memennesker

  • Gør dig i stand til at genkende symptomer og tegn på stress, angst, depression, krise, misbrug

  • Giver dig viden om, hvordan mennesker med stress og psykisk sygdom helst vil mødes

  • Styrker din selvsikkerhed i forhold til at hjælpe mennesker i krise

  • Øger dit fokus på hvordan du passer på dig selv, når du er noget for andre

Dét får du:

  • En øget viden om stress, angst, depression, kriser og sorg

  • Undervisning med film, test og øvelser

  • Bedre færdigheder og større mod til at støtte mennesker i krise

  • Værktøjer til at kunne berolige dig selv og andre

  • Bogen Tæt på krise og sygdom – kunsten at gøre en forskel og passe på sig selv af Lizl Rand

  • Certifikat

Indhold i kurset:

Du undervises i følgende: Hvad er psykisk sygdom, forandring, kontrol, hvem er du?, fejltokning, stress, depression, angst, kriser, selvmordadfærd, selvskadende adfærd, panikanfald (angst), misbrug, teknikker til at berolige dig selv og andre.

Tid/sted:

Jeg kan tilrettelægge kurset, så det passer til din arbejdsplads eller forening og er målrettet jeres behov. Det kan være en workshop på et par timer eller en halv eller hel kursusdag. Hvis du selv ønsker at deltage på et åbent kursus, kan du læse mere hos Teknologisk Institut, som afholder en række åbne kurser i både Taastrup og Aarhus.

Praktisk erfaring:

Instruktør, Lizl Rand fortæller: Jeg har i mine 12 år som leder flere gange oplevet at måtte yde psykisk førstehjælp. En af de mest dramatiske oplevelser var, da en medarbejder fik et telefonopkald om, at hendes kæreste var fundet død. Hun tog telefonen midt i et kontorlokale med mange kollegaer. I et skrig faldt hun om på gulvet – inden hun sammen med en kollega løb afsted. Imens sad resten af personalet lammet – senere brød de på skift sammen. Mange fik kontakt med deres egen angst – samtidig med, at flere følte skyld og skam over ikke at have reageret og hjulpet kvinden, der fik opkaldet.

Jeg har også måtte håndtere personale, kollegaer og pårørende med angst, depression, stress og misbrug udi både hash og alkohol. Ligesom jeg i min nærmeste omgangskreds har været der for folk, der pludselig mister eller som selv er pårørende til psykisk syge. Og så har jeg selv prøvet at få panikangstanfald og tro, at jeg skulle dø.

Min karriere i mediebranchen og min opgangskreds er ikke speciel udfordret/belastet i forhold til gennemsnittet. Mine eksempler viser med al tydelighed, at risikoen for at opleve en situation, der kræver psykisk førstehjælp – er langt større end ved fysisk førstehjælp. Det har været en stor hjælp for mig at have fået en masse viden og råd til hvad jeg kan gøre – og hvordan. Men det som har hjulpet mig mest i forhold til at reagerer, har været at tænke på, at jeg blot udviser AKUT MEDMENNESKLIGHED. Det er nemlig hvad psykisk førstehjælp handler om. At udvise medmenneskelighed akut. At gøre noget

  • Levende og underholdende

    ”Kære Lizl. Jeg har netop udfyldt evalueringsskemaet, hvor jeg har givet dig topkarakter. Du er top engageret, super struktureret, og du formidler din viden om psykisk førstehjælp på allerbedste måde. Du er levende og underholdende i din måde at gribe det egentlig tørre stof an på. Det var mange slides vi skulle igennem, men på intet tidspunkt bliver man ukoncentreret. Du forstår at holde en fast og samtidig gøre det legende let. Jeg har fået rigtig meget ud af kurset, og jeg føler mig virkelig klædt på til at hjælpe, næste gang jeg møder psykisk syge. Jeg vil på alle måder anbefale dig, som formidler af kurset Psykisk førstehjælp. ”

    — Leise Hestbæk, Executive Nu Skin Enterprises

  • Knald dygtig underviser

    “Tak. Jeg er godt nok yderst tilfreds med indhold og oplevelse af kurset. Selvom jeg ikke er spejlblank på området, så fik jeg samlet en del guldkorn, og fik genopfrisket meget andet. Du er en knald dygtig underviser, der formår at gøre stoffet spændende og enkelt at forstå, og du formår at inddrage alle kursisterne i kurset.”

    — Bettina Zarp, Socialpædagogisk konsulent

  • Varmeste anbefaling

    “Jeg er blevet klogere og forstår bedre hvordan mennesker, der har psykiske sygdomme, har det. Jeg føler mig bedre klædt på til at hjælpe mennesker i min familie og i mit netværk, som har de udfordringer. Sammenligningen mellem fysiske sygdomme og psykiske sygdomme var værdifuld viden. Med det i baghovedet kan jeg bedre sætte mig ind i, hvordan et menneske med f.eks. svær depression har det. Jeg er ikke den, der går udenom, når jeg oplever mennesket i mit netværk har det skidt, men jeg har følt, at jeg manglede viden og redskaber til at kunne give den rigtige hjælp. Når jeg fremover møder mennesker med en psykisk lidelse, vil jeg bruge min “psykisk-førstehjælps-kasse” og være bedre i stand til at hjælpe mere konstruktivt end tidligere. Lizl, du er en gave i forhold til formidling af budskaber, håndtering af mennesker og din tilstedeværelse, engagement og empati er svær at slå. Jeg kan kun give dig mine varmeste anbefalinger som coach, foredragsholder og som budskabsformidler af psykisk førstehjælp. Tak for dit nærvær..”

    — Marlene Høgh, Brand Manager

“En meget god, fagligt velfunderet temaaften. Og så var det samtidig underholdende. Undervisningen flød let og ubesværet, bar præg af at have været holdt tidligere, men uden at opleves rutinepræget/"slidt". Underviser Lizl Rand var veloplagt, talte bare derudad hele tiden, flowagtigt, men stadigvæk med øje for evt. spørgsmål fra os i salen. Jeg kan kun anbefale et lign. arrangement til andre, der gerne vil være klogere på emnet. Underviser fortalte meget personligt om sin egen angst, hvilket gjorde emnet endnu mere nærværende og vedkommende. Men hun gik aldrig over stregen til det rigtig private.”

— Livslinien

Kursus i psykisk førstehjælp er en investering

Der er rigtig mange gode grunde til at investere i et kursus i psykisk førstehjælp. Faktisk har en virksomhed slet ikke råd - hverken måle i mennesker eller kroner. Udover medarbejderens tragiske situation kan det bringe en afdeling, en virksomhed i knæ, hvis en medarbejders krise håndteres forkert - eller slet ikke bliver håndteret. Jeg, Lizl Rand, har været leder i 12 år i mediebranchen og har selv erfaret, hvor vigtigt det er at være klædt på til at hjælpe en medarbejder godt igennem krisen.

 I enhver organisation og virksomhed opstår der tidspunkter, hvor en medarbejder bliver udsat for en krise som f.eks. et dødsfald i familien, skilsmisse, sygdom eller lignende. Ved hjælp af en række redskaber vil du som leder kunne hjælpe din medarbejder i krise. Samtidig vil det øge bundlinjen mærkbart, fordi du på én gang - og med få redskaber - kan nedsætte antallet af sygedage markant.

Jeg har lang og bred erfaring fra mediebranchen og har i over 12 år været leder som chefredaktør på en række magasiner og medlem af Advisory Board og bestyrelse. På mange måder og niveauer har jeg derfor oplevet vigtigheden af at kunne håndtere kriser.

Virksomheder mangler handlingsplan

I mit ledernetværk har jeg fulgt en leder, der efter sin kones dødsfald var stærkt påvirket i mange måneder efter. På alle måder reagerede denne leder i en større dansk virksomhed, fuldkommen som man kan forvente i så tragisk en situation. Lederens virksomhed evnede imidlertid ikke at tage hånd om ham og lod stå til, så det blev lederens nærmeste medarbejdere, der uden at være klædt på til opgaven måtte forsøge at hjælpe og støtte ham. Det resulterede i, at en af de tætteste medarbejdere oplevede det som så stort et pres, at hun til sidst blev sygemeldt med stress. Virksomheden havde pludselig en gigantisk udfordring med blandt andet stort tab af viden, da både lederen og hans nærmeste ikke fungerede.

Dette kunne være undgået ved, at virksomheden havde taget hånd om situationen. At de havde lavet en handlingsplan for lederen – men også for medarbejderne, der skulle fungere med en leder, der forståeligt var i krise. Medarbejderne burde være blevet klædt på – men endnu vigtigere – de skulle også have haft indsigt i, hvordan de passer på sig selv i processen.

Kunsten at anderkende stress

Det er en kolossal investering at have en god føling med trivslen. At sikre det psykiske arbejdsmiljø. At have så åben en dialog, at en nøglemedarbejder kan komme og fortælle, at han/hun ikke har det så godt. En af mine nærmeste og mest betroede medarbejdere fortalte, at han følte sig presset. Som leder tog jeg det alvorligt og fik ham sendt til en coach, der kunne hjælpe med at skabe overskud. Samtidig fik vi prioriteret arbejdsopgaverne, så min medarbejder fik bedre overblik. Men det som for ham og de øvrige i afdelingen betød mest var anerkendelsen af, at man kan være presset og have brug for hjælp, og at man tør sige det FØR, det er for sent. Jeg er overbevist om, at ved at sætte tidligt ind undgik vi, at vedkommende meldte sig syg med stress. Det har han også selv efterfølgende fortalt. For mig ville det have været en mindre katastrofe, hvis han havde hevet i håndbremsen. Han havde nemlig ansvar for nogle vigtige driftsopgaver samtidig med, at vi var i gang med at udvikle og udvide og derfor i forvejen havde spændt buen.

Rettidig omhu og medmenneskelig forståelse

En af de mest dramatiske oplevelser var, da en medarbejder fik et telefonopkald om, at hendes kæreste var fundet død. Hun tog telefonen midt i et kontorlokale med mange kollegaer. I et skrig faldt hun om på gulvet – inden hun sammen med en kollega løb af sted. Imens sad resten af personalet lammet – senere brød de på skift sammen. Mange fik kontakt med deres egen angst – samtidig med, at flere følte skyld og skam over ikke at have reageret og hjulpet kvinden, der fik opkaldet. Vi fik situationen under kontrol ved bl.a. sammen med en terapeut at tale om det skete og få indsigt i, hvordan vi kom videre og senere blev i stand til mest hensigtsmæssigt at tage imod medarbejderen.

Jeg har også måtte håndtere personale, kollegaer og pårørende med angst, depression, stress og misbrug udi både hash og alkohol. Ligesom jeg i min nærmeste omgangskreds har været der for folk, der er pårørende til psykisk syge. Min karriere i mediebranchen og min opgangskreds er ikke speciel udfordret/belastet i forhold til gennemsnittet. Mine eksempler viser med al tydelighed, at risikoen for at opleve en situation, der kræver, at man er i stand til at yde eller forstår mekanismer i psykisk førstehjælp – er langt større end ved fysisk førstehjælp. Det har været en stor hjælp for mig at have fået en masse viden og råd til, hvad jeg kan gøre – og hvordan.

Det handler ikke om at skulle være terapeut eller ekspert udi psykiatrien. For som leder eller kollega skal du ikke behandle eller yde terapi – du skal have overblikket og hjælpe og støtte. Det handler om at handle i tide.