Jeg designer foredrag og kurser, så de passer til din virksomhed, forening, skole. Jeg har flere færdige foredrag og kurser, der kan tilpasses, men jeg har også stor erfaring i at skabe nyt. Enmer og indhold kan være psykisk førstehjælp, fokus på stress, angst, depression, selvværd, sygdomsindsigt, psykiske sygdomme, arbejdsmiljø, om at være pårørende, personlig branding, sociale kompetencer, samarbejde, forandring, kommunikation, boost af glæde og selvfølelse.

Jeg får flotte evalueringer og er vild med at komme ud og inspirere og dele viden, håb og værktøjer.

Skriv til lizl.rand@gmail.com eller sms/ring på mobil: 22 61 92 80.

“Jeg var til dit foredrag i Århus i aftes og vil lige rose dig. Det var et super inspirerende foredrag om et svært emne. Du er en fremragende formidler, som bruger masser af humor, og det uden at alvoren går tabt. Ikke et sekund fik jeg lyst til at lade hjernen vandre andre steder hen. Du er en inspiration for mange. Tak for en rigtig god aften.”

FOF, Aarhus

“Foredraget var en klar 5’er! Lizl Rand var en god og kompetent foredragsholder, idet hun selv har haft angst og kan tale om angsten både som angstramt og som behandler. Det gjorde hendes foredrag meget relevant og ægte. Jeg føler, at jeg fik mange gode ting med fra i går.”

— Livslinien

“Lizl Rand i topform! Tak for et inspirerende og spændende foredrag på Bornholm. Det var stort for mig personligt, endelig at få mulighed for at møde dig. Gårsdagens foredrag var meget givende og stærkt inspirerende. Jeg kan varmt anbefale til andre af mine kolleger at, man hyrer Lizl til at holde foredrag. Det er en meget stærk, personlig historie hun kommer med.”

Lars Christensen, formand, SIND Bornholm

“Tak for et super godt foredrag. Lizl var så engageret og talte på en måde der var let at forstå og se sig selv i. Samtidig med der kom gode vejledninger til håndtering. Rigtig godt med slidesne.”

— Bedre Psykiatri

Ønsker du et foredrag, kursus, workshop? Skal jeg komme ud til din arbejdsplads/forening? Skriv til lizl.rand@gmail.com eller sms/ring på mobil: 22 61 92 80.

Sådan håndterer du angst og stress i en kritisk tid

Udover almindeligt pres i dagligdagen har først Corona-krisen og nu krig i Europa resulteret i, at flere føler frygt og uro. I dette foredrag vil du få redskaber til hvordan, du kan finde fred og ro i en kriseramt tid.

Det er på mange måder en krævende tid, vi lever i. Flere og flere – særligt unge - oplever, at de skal forholde sig til mere i deres liv. Både egne og omverdenens forventninger presser. Dertil har Corona-krisen været en belastning for mange og isolation og fravær af socialt samvær har betydet en stigning i depressive symptomer. Og nu er der krig i Europa med voldsomme og tragiske billeder i medierne samt uro på flere fronter i danskernes dagligdag.

Hør Lizl Rand fortælle om, hvordan vi kan håndtere både hverdagens almindelige udfordringer og denne krisetid bedst muligt og undgå eller lindre symptomer på stress, angst og depression. Du vil få redskaber, der kan minimere bekymringer og skrue op for din trivsel i nuet.

Alle deltagere får desuden en lille gave, der kan hjælpe på bekymringer.

Skriv til lizl.rand@gmail.com eller sms/ring på mobil: 22 61 92 80

”Lizl formåede i sit oplæg at formidle og medinddrage/møde de tilstedeværende, hvor de hver især var med alvor og ikke mindst humor i et alvorligt emne. Lizl skabte en opløftet stemning, brugte sig selv til at komme ud over rampen, og gav ny energi med på vejen, til deltagere der var ramt af sygdom, men også til omsorgspersoner og alles rolle hver især nu og fremadrettet.

De fremmødte var begejstrede og gav efterfølgende udtryk for den positive formidling var en øjenåbner, men også en medvirkende årsag til ny energi og håb. Tak for det. VI taler fortsat om det foredrag. Og har anbefalet det til flere.”

— Lokalforeningen Kræftens Bekæmpelse, Haderslev

“Det var rigtig godt foredrag og de mundtlige tilbagemeldinger vi har fået, har alle været meget positive. Dine ord har gjort indtryk. Som forventelig har tiden arbejdet meget konstruktiv for os.

Mange medarbejdere har meldt meget positivt tilbage og har reflekteret over egen situation, kombineret med de store forandringer vi står i lige nu.

De oplevede dig utrolig spændende og farverig, kombineret med de brugbare værktøjer du kom frem med. Det har virkeligt været en god dag.

— Hanne Boes Markussen, Innovationssygeplejerske, Sygehus Sønderjylland

“Lizls fortælleevner gjorde et meget stort indtryk på alle tilhørere, og hendes stærke personlige eksempel og vilje til at rejse sig igen efter en tur i tilværelsens tørretumbler, var en inspiration for både vores ansatte, men især også for mange af vores kursister, der alle er ledige og dermed netop befinder sig i en livsfase, hvor der er mere end almindelig brug for motivation, vilje og gode eksempler.

Lizl Rand er en ualmindeligt indlevende fortæller, og samtidig et menneske, hvis både intelligente, følsomme og humoristiske refleksion over sin egen tilværelse skaber omgående klangbund hos hendes publikum – på tværs af køn, baggrund og andre mulige barrierer for modtagelsen af så følsomt et emne som angst.

Her hos NEW Skills blev Lizls foredrag ugens absolutte højdepunkt, og vi kan varmt anbefale ”Kom stærk ud af din angst” til alle, der godt kunne bruge at høre lidt om, hvordan man kan komme stærkt tilbage igen, hvis livet har været ude med riven.”

— Lazarinka Damjanovski, direktør i New Skills

Online videokursus med øvelser, viden og masser af gode råd til dig her og nu
I mit online videokursus vil du få de bedste metoder til at håndtere forskellige udfordringer i dit liv. 

Start kurset i dag og oplev fordelene ved psykoterpeutiske værktøjer med det samme.

  • Tæt på krise og sygdom

    Tæt på krise og sygdom sætter bl.a. fokus på de mange tabuiserede tanker, man som pårørende kan have til et menneske i krise eller med svær sygdom. Det er svært at være tæt på et andet menneske, der er i krise eller er ramt af sygdom. Som pårørende er vi ofte i tvivl om, hvad vi kan gøre, om vi gør det rigtige, hvordan vi støtter og gør en reel forskel.

    Undersøgelser viser, at pårørende har en stor betydning for, hvordan og hvor hurtigt den sygdomsramte kommer sig. Men pårørende skal også passe på sig selv, da mange bliver så overanstrengte i rollen, at de selv bliver stressede eller syge af f.eks. angst og depression.

    Foredraget Tæt på krise og sygdom – kunsten at gøre en forskel og passe på sig selv kommer med inspiration, trøst og støtte til alle, der er pårørende.

  • Boost glæden

    Dette foredrag er til dig, som gerne vil løftes i humør og selvfølelse. Til dig som er kørt lidt træt og har brug for at få fat i alle de ressourcer, som du måske har glemt, at du rummer. Lær at skrue mere op for dig selv og bliv din egen bedste ven. Lær at tage hensyn til dig selv. Lær at tilgive dig selv. Og oplev at se dig selv i et nyt og skinnende lys. Selvom der måske kan ligge en masse kedelige følelser og ensomhed bag vores lave selvfølelse, så kan jeg afsløre, at arbejdet med at booste selvværd kun er rart og morsomt. Det handler nemlig om at lære at have det dejligt og tillade alt det sjove.

    I mit arbejde med mennesker, der bokser med stress, angst og depression har jeg erfaret hvad der skal til for at øge glæden ved både tilværelsen og en selv. Og det er disse tips og tricks, som jeg vil servere for dig, så du kan gå hjem og skrue op for både gnisten i livet og dig selv.

  • Kom stærk ud af din angst

    Få en optur over din nedtur! Et specielt foredrag, som binder private og professionelle erfaringer sammen. Jeg fortæller min egen historie om hvordan jeg kom stærk ud af min angst. Om hvordan jeg i 10 år boksede med stress og angst og var nede og suge grundvand – men i dag ikke blot er kommet op til overfladen – jeg er mere robust end nogensinde før. Og så vil jeg afsløre tips og gode råd til hvordan man kan forebygge og behandle stress, angst og depression og leve i balance. Og jeg vil fortælle om hvordan man kan forholde sig til en pårørende, der er ramt.

“Magen til skøn, overbevisende, rolig, humoristisk, levende, troværdig foredragsholder skal man godt nok lede efter længe.”

“Hvor var det bare super fantastisk, modigt og opløftende at høre på dig. Bliver mega glad i låget. Skal hele tiden holde de rørte tåre indenbors.”

“Er SÅ glad for, at du valgte at komme og inspirere os i går. Du er SUPER på scenen….skal jeg hilse og sige fra hele Svendborg-holdet.”

Psykisk førstehjælp

- om at støtte og hjælpe sine kollegaer og pårørende… og passe på sig selv

KURSUS

Lær psykisk første­hjælp

Hvad gør man, når en kollega, en medarbejder, en ven, et familiemedlem eller naboen rammes af stress, angst, depression, drikker for meget eller oplever en krise? Ofte for lidt. Et kursus i psykisk førstehjælp øger din viden og giver dig mod til at handle. Vil du høre mere om et kursus i din virksomhed eller tilmelde dig et åbent? Skriv til lizl.rand@gmail.com eller sms/ring på mobil: 22 61 92 80

Lær psykisk førstehjælp og kend til signaler på og baggrunden for stress og psykisk sygdom samt hvad du som kollega/pårørende/medmenneske kan gøre.

Det kræver ikke specielle forudsætninger for at deltage. Tværtimod har alle, der arbejder med mennesker stor glæde af den viden, øvelser og film som præsenteres. Underviser Lizl Rand er foruden certificeret instruktør også psykoterapeut og forfatter. Kurset er meget populært og får fantastiske evalueringer.

Behov for kursus:

I Danmark får hver 3. af os på et tidspunkt en psykisk sygdom, og næsten 700.000 danskere har psykiske problemer, hvoraf stress, angst og depression udgør den største kilde til alt fra dårlig trivsel til svær sygdom. Psykiske problemer er derfor udbredte i alle aldersgrupper og samfundslag. Stort set alle arbejdspladser i Danmark har medarbejdere, der er sygemeldt i kortere eller længere tid på grund af stress. Hver anden familie kommer på et tidspunkt i berøring med behandlingssystemet, og psykisk sygdom er nu en folkesygdom, der rammer flere danskere end kræft og hjerte-kar-sygdomme.

Formål med kurset:

Et kursus i psykisk førstehjælp vil øge din viden om psykiske sygdomme, stress og kriser og give dig mod til at handle, når du står over for et menneske med stress/psykisk sygdom. Det er helt centralt, at vi alle reagerer, hvis vi møder en medborger, pårørende, klient, medarbejder eller kollega, der har brug for psykisk førstehjælp. Målet med psykisk førstehjælp er, at flere mennesker med psykiske problemer bliver hjulpet tidligere og bliver mødt med en større forståelse.

Alle kan deltage på kurset:

Psykisk førstehjælp kan læres af alle – uden forudsætning. Men kurset er særlig relevant for pårørende og for personer, der i deres daglige arbejde kan møde mennesker med psykisk sygdom. Det kan være som leder, sygeplejerske, politi, pædagog, receptionist, ansat i HR-afdeling, tillidsfolk, sikkerhedsrepræsentant, socialrådgiver, underviser, butiksansat, terapeut, coach etc. Kurset retter sig ikke mod fagpersoner, der arbejder med mennesker med psykisk sygdom.

I undervisningen tages der i høj grad udgangspunkt i konkrete situationer fra dagligdagen. Undervisningen er derfor baseret på en blanding af videoer, beskrevne cases samt egne erfaringer.

Kurset giver dig følgende kompetencer:

  • Gør dig i stand til at genkende symptomer og tegn på stress, angst, depression, misbrug tidligere

  • Giver dig viden om, hvordan mennesker med stress og psykisk sygdom helst vil mødes

  • Styrker din selvsikkerhed i forhold til at hjælpe mennesker med psykiske vanskeligheder fremfor at tage afstand

Dét får du:

  • En øget viden om stress, angst, depression, misbrug

  • Undervisning med film, test og øvelser

  • Bedre færdigheder og større mod til at støtte mennesker i krise

  • Øget handlekraft ved akutte psykiske kriser

  • Bogen Tæt på krise og sygdom – kunsten at gøre en forskel og passe på sig selv af Lizl Rand

  • Certifikat – forudsat aktiv deltagelse i samtlige timer

Indhold i kurset:

Du undervises i følgende: Stress, depression, angst samt krisesituationer og krisereaktioner, selvmordstanker og selvmordsadfærd, selvskadende adfærd, panikanfald (angst), reaktioner ved traumer, aggressiv adfærd m.m..

Praktisk erfaring:

Instruktør, Lizl Rand fortæller: Jeg har i mine 12 år som leder flere gange oplevet at måtte yde psykisk førstehjælp. En af de mest dramatiske oplevelser var, da en medarbejder fik et telefonopkald om, at hendes kæreste var fundet død. Hun tog telefonen midt i et kontorlokale med mange kollegaer. I et skrig faldt hun om på gulvet – inden hun sammen med en kollega løb afsted. Imens sad resten af personalet lammet – senere brød de på skift sammen. Mange fik kontakt med deres egen angst – samtidig med, at flere følte skyld og skam over ikke at have reageret og hjulpet kvinden, der fik opkaldet.

Jeg har også måtte håndtere personale, kollegaer og pårørende med angst, depression, stress og misbrug udi både hash og alkohol. Ligesom jeg i min nærmeste omgangskreds har været der for folk, der pludselig mister eller som selv er pårørende til psykisk syge. Og så har jeg selv prøvet at få panikangstanfald og tro, at jeg skulle dø.

Min karriere i mediebranchen og min opgangskreds er ikke speciel udfordret/belastet i forhold til gennemsnittet. Mine eksempler viser med al tydelighed, at risikoen for at opleve en situation, der kræver psykisk førstehjælp – er langt større end ved fysisk førstehjælp. Det har været en stor hjælp for mig at have fået en masse viden og råd til hvad jeg kan gøre – og hvordan. Men det som har hjulpet mig mest i forhold til at reagerer, har været at tænke på, at jeg blot udviser AKUT MEDMENNESKLIGHED. Det er nemlig hvad psykisk førstehjælp handler om. At udvise medmenneskelighed akut. At gøre noget.

Feedback på kursus

 

”Kære Lizl. Jeg har netop udfyldt evalueringsskemaet, hvor jeg har givet dig topkarakter. Du er top engageret, super struktureret, og du formidler din viden om psykisk førstehjælp på allerbedste måde. Du er levende og underholdende i din måde at gribe det egentlig tørre stof an på. Det var mange slides vi skulle igennem, men på intet tidspunkt bliver man ukoncentreret. Du forstår at holde en fast og samtidig gøre det legende let. Jeg har fået rigtig meget ud af kurset, og jeg føler mig virkelig klædt på til at hjælpe, næste gang jeg møder psykisk syge. Jeg vil på alle måder anbefale dig, som formidler af kurset Psykisk førstehjælp. ”

Leise Hestbæk, Executive Nu Skin Enterprises

“Tak. Jeg er godt nok yderst tilfreds med indhold og oplevelse af kurset. Selvom jeg ikke er spejlblank på området, så fik jeg samlet en del guldkorn, og fik genopfrisket meget andet. Du er en knald dygtig underviser, der formår at gøre stoffet spændende og enkelt at forstå, og du formår at inddrage alle kursisterne i kurset.”

Bettina Zarp, Socialpædagogisk konsulent

“Jeg er blevet klogere og forstår bedre hvordan mennesker, der har psykiske sygdomme, har det. Jeg føler mig bedre klædt på til at hjælpe mennesker i min familie og i mit netværk, som har de udfordringer. Sammenligningen mellem fysiske sygdomme og psykiske sygdomme var værdifuld viden. Med det i baghovedet kan jeg bedre sætte mig ind i, hvordan et menneske med f.eks. svær depression har det. Jeg er ikke den, der går udenom, når jeg oplever mennesket i mit netværk har det skidt, men jeg har følt, at jeg manglede viden og redskaber til at kunne give den rigtige hjælp. Når jeg fremover møder mennesker med en psykisk lidelse, vil jeg bruge min “psykisk-førstehjælps-kasse” og være bedre i stand til at hjælpe mere konstruktivt end tidligere. Lizl, du er en gave i forhold til formidling af budskaber, håndtering af mennesker og din tilstedeværelse, engagement og empati er svær at slå. Jeg kan kun give dig mine varmeste anbefalinger som coach, foredragsholder og som budskabsformidler af psykisk førstehjælp. Tak for dit nærvær..”

Marlene Høgh, Brand Manager

Som leder og medmenneske har jeg selv oplevet at have brug for at kunne psykisk førstehjælp.

Læs herunder:

Kursus i psykisk førstehjælp er en investering

Der er rigtig mange gode grunde til at investere i et kursus i psykisk førstehjælp. Faktisk har en virksomhed slet ikke råd - hverken måle i mennesker eller kroner. Udover medarbejderens tragiske situation kan det bringe en afdeling, en virksomhed i knæ, hvis en medarbejders krise håndteres forkert - eller slet ikke bliver håndteret. Jeg, Lizl Rand, har været leder i 12 år i mediebranchen og har selv erfaret, hvor vigtigt det er at være klædt på til at hjælpe en medarbejder godt igennem krisen.

 I enhver organisation og virksomhed opstår der tidspunkter, hvor en medarbejder bliver udsat for en krise som f.eks. et dødsfald i familien, skilsmisse, sygdom eller lignende. Ved hjælp af en række redskaber vil du som leder kunne hjælpe din medarbejder i krise. Samtidig vil det øge bundlinjen mærkbart, fordi du på én gang - og med få redskaber - kan nedsætte antallet af sygedage markant.

Jeg har lang og bred erfaring fra mediebranchen og har i over 12 år været leder som chefredaktør på en række magasiner og medlem af Advisory Board og bestyrelse. På mange måder og niveauer har jeg derfor oplevet vigtigheden af at kunne håndtere kriser.

Virksomheder mangler handlingsplan

I mit ledernetværk har jeg fulgt en leder, der efter sin kones dødsfald var stærkt påvirket i mange måneder efter. På alle måder reagerede denne leder i en større dansk virksomhed, fuldkommen som man kan forvente i så tragisk en situation. Lederens virksomhed evnede imidlertid ikke at tage hånd om ham og lod stå til, så det blev lederens nærmeste medarbejdere, der uden at være klædt på til opgaven måtte forsøge at hjælpe og støtte ham. Det resulterede i, at en af de tætteste medarbejdere oplevede det som så stort et pres, at hun til sidst blev sygemeldt med stress. Virksomheden havde pludselig en gigantisk udfordring med blandt andet stort tab af viden, da både lederen og hans nærmeste ikke fungerede.

Dette kunne være undgået ved, at virksomheden havde taget hånd om situationen. At de havde lavet en handlingsplan for lederen – men også for medarbejderne, der skulle fungere med en leder, der forståeligt var i krise. Medarbejderne burde være blevet klædt på – men endnu vigtigere – de skulle også have haft indsigt i, hvordan de passer på sig selv i processen.

Kunsten at anderkende stress

Det er en kolossal investering at have en god føling med trivslen. At sikre det psykiske arbejdsmiljø. At have så åben en dialog, at en nøglemedarbejder kan komme og fortælle, at han/hun ikke har det så godt. En af mine nærmeste og mest betroede medarbejdere fortalte, at han følte sig presset. Som leder tog jeg det alvorligt og fik ham sendt til en coach, der kunne hjælpe med at skabe overskud. Samtidig fik vi prioriteret arbejdsopgaverne, så min medarbejder fik bedre overblik. Men det som for ham og de øvrige i afdelingen betød mest var anerkendelsen af, at man kan være presset og have brug for hjælp, og at man tør sige det FØR, det er for sent. Jeg er overbevist om, at ved at sætte tidligt ind undgik vi, at vedkommende meldte sig syg med stress. Det har han også selv efterfølgende fortalt. For mig ville det have været en mindre katastrofe, hvis han havde hevet i håndbremsen. Han havde nemlig ansvar for nogle vigtige driftsopgaver samtidig med, at vi var i gang med at udvikle og udvide og derfor i forvejen havde spændt buen.

Rettidig omhu og medmenneskelig forståelse

En af de mest dramatiske oplevelser var, da en medarbejder fik et telefonopkald om, at hendes kæreste var fundet død. Hun tog telefonen midt i et kontorlokale med mange kollegaer. I et skrig faldt hun om på gulvet – inden hun sammen med en kollega løb af sted. Imens sad resten af personalet lammet – senere brød de på skift sammen. Mange fik kontakt med deres egen angst – samtidig med, at flere følte skyld og skam over ikke at have reageret og hjulpet kvinden, der fik opkaldet. Vi fik situationen under kontrol ved bl.a. sammen med en terapeut at tale om det skete og få indsigt i, hvordan vi kom videre og senere blev i stand til mest hensigtsmæssigt at tage imod medarbejderen.

Jeg har også måtte håndtere personale, kollegaer og pårørende med angst, depression, stress og misbrug udi både hash og alkohol. Ligesom jeg i min nærmeste omgangskreds har været der for folk, der er pårørende til psykisk syge. Min karriere i mediebranchen og min opgangskreds er ikke speciel udfordret/belastet i forhold til gennemsnittet. Mine eksempler viser med al tydelighed, at risikoen for at opleve en situation, der kræver, at man er i stand til at yde eller forstår mekanismer i psykisk førstehjælp – er langt større end ved fysisk førstehjælp. Det har været en stor hjælp for mig at have fået en masse viden og råd til, hvad jeg kan gøre – og hvordan.

Det handler ikke om at skulle være terapeut eller ekspert udi psykiatrien. For som leder eller kollega skal du ikke behandle eller yde terapi – du skal have overblikket og hjælpe og støtte. Det handler om at handle i tide.

“En meget god, fagligt velfunderet temaaften. Og så var det samtidig underholdende. Undervisningen flød let og ubesværet, bar præg af at have været holdt mange gange tidligere, men uden at opleves rutinepræget/"slidt". Underviser Lizl Rand var veloplagt, talte bare derudad hele tiden, flowagtigt, men stadigvæk med øje for evt. spørgsmål fra os i salen. Jeg kan kun anbefale et lign. arrangement til andre, der gerne vil være klogere på emnet. Underviser fortalte meget personligt om sin egen angst, hvilket gjorde emnet endnu mere nærværende og vedkommende. Men hun gik aldrig over stregen til det rigtig private.”

— Livslinien